Esiprotestanttinen kirkkokunta
Valdolaiset TV-sarja vie katsojat tutustumaan pieneen esiprotestanttiseen uskovien joukkoon, valdolaisiin, jotka kestivät liki 900 vuotta vainoja Italian ja Ranskan vuoristoseuduilla. Heidät tunnetaan kansankielisestä Raamatunkäännöstyöstä. Pian katolinen kirkko otti ryhmän hampaisiinsa, eikä päästänyt otettaan kuin käytännössä vasta 1900-luvulla. Jaksot alkavat aiheeseen liittyvällä Raamatun paikalla, olihan Raamattu nimenomaan valdolaisten elämän lähde. Matkalla käydään mm. laaksoissa, vuorilla, huikeissa maisemissa, kirkkona toimineessa salaluolassa ja kataarilinnoituksissa Espanjan rajalla. Matka jatkuu syrjäisissä paikoissa, mutta myös reformaation keskuksen Sveitsin kautta Lyonin suurkaupungin kujalle ja aina Italian saappaan kärkeen asti. Kuvauspaikkoja on noin 100 valdolaisten tarinaan liittyvissä autenttisissa sijainneissa. Jaksot etenevät vuosisata kerrallaan. Sarjan päätarkoitus ei ole kuitenkaan historiallinen esitys, vaan antaa aineksia peilata vainottujen valdolaisten oppimaa omaan elämäämme ja aikaamme.
Lauluissa kuuluu vuosisatainen kipujen taival
Paikoin kerronta on valdolaisten historiasta johtuen kolkkoa, kuin Bunyanin kristityn vaelluksen allegorista juoksutusta. Tutustut keskiajan yleiseen ilmapiiriin, inkvisitiopöytäkirjoihin ja moniin ihmiskohtaloihin. Jokainen jakso päättyy valdolaisten vakaaseen kuorolauluun, niihin kun kiteytyy vuosisatainen kipujen taival. Laulua ryydittävät kauniit maisemat ja koskettava hengellinen sanoma.
Mitä voimme oppia?
Lopuksi peilataan jakson sisältöä ja sitä mitä voimme tässä ajassa jakson tapahtumista oppia. Kuinka voisimme oppia kestämään kristittyinä vaikeita aikoja ja niissäkin oloissa vaikuttaen ja ollen valveilla? Miten me itse kestäisimme vainoja? Onko meillä keinoja selvitä? Olemmeko tarvittaessa valmiita olemaan Kristuksen todistajia, vaikka se maksaisi kaiken. Sarjan kestäessä tulee esille myös kysymys miten me käytämme vapautemme helpompina aikoina, sillä valdolaisetkin saivat lopulta vapautensa. Heille vapauden vaikutukset eivät ole olleet pelkästään myönteisiä. Italian metodistien kanssa liitossa oleva valdolainen kirkkokunta on monissa kannanotoissaan nykyisin varsin liberaali, vaikka Raamattua edelleen ahkerasti siteerataankin. Toisaalta heistä on vapaudenkaipuussaan tullut monien sorretuiksi koettujen puolestapuhujia.
Hallitsijat vainojen toimeenpanijoina
Katolinen kirkko näyttäytyy historiastaan johtuen sarjassa varsin ikävässä valossa, mutta pääpaino on siinä, että suurimmat vainoajat olivat katolisen yhtenäistämisagendan omanneet hallitsijat. Lisäksi sivutaan katolisen kirkon omia herätysliikkeitä ja pyritään objektiivisuuteen niin valdolaisten, kataarien, hugenottien kuin katolisten herätysliikkeiden suhteen. Vastakkainasettelu ei ole sarjan tarkoitus, mutta vastakkainasettelua uskonnon ja elävän uskon välillä kyllä korostuu. Sarja ei ole teologinen, vaan esimerkiksi inkvisitiopöytäkirjoista kaivetaan roviolla poltettujen valdolaisten keskeiset elävän elämän uskonkappaleet: mihin he uskoivat ja minkä perusteella olivat valmiit menemään kuolemaan asti.
Uskonto vs. usko
Uskonnolla koko teoksessa tarkoitetaan ei-omakohtaista uskoa, siis nimikristillisyyttä. Uskonnon ja uskon välisellä erolla ei tarkoiteta kirkkokuntarajojen välillä menevää rajaa – tyyliin esim. protestantit vs. katoliset, korkeakirkolliset vs. matalakirkolliset tahi karismaatikot vs. ei-karismaatikot. Valdolaisissa ja kaikkien kirkkokuntien kristityissä on varmasti molempia. Eli kyse on pelastavan uskon kysymyksestä ja siitä missä mahtaa pelastavan uskon raja mennä? Sitä toki dokumentaari ei pyri määrittämään.
Tämä erottelu yrittää myös vastata monen ei-uskovan kysymykseen kirkon historian synkistä sivuista. Jeesuksen selkään kun on sälytetty mittava määrä kirkon tahi kirkkojen kauhutekoja, eikä vähiten juutalaisten näkökulmasta. Tähän on luvassa tosin lievennystäkin juutalaiselta historioitsijalta. Teos antaa kättä pidempää tämän päivän uskoville – voimme olla rauhassa ottamatta kirkon nimissä tehtyjä tekosia päällemme. Usko vs. uskonto – erottelu on avain tämän ymmärtämiseen. Samankaltaisena avaimena näen Jeesuksen työn dikotomian: opetuslapset vs. fariseukset. Molemmat lainasivat samoja tekstejä, mutta se käytännön sovellus oli aivan erilainen.
Katse luottavaisena tulevaan
Tuotanto oli yli kaksivuotinen prosessi aiempien vuosien aikana tehdyn tutkimustyön lisäksi. Sen tekemiseen on ollut vuosien kehotus Herralta. 10 puolituntista osaa johdattavat meitä katsomaan luottavaisemmin tulevaan – Jeesuksen omina. Tuli mitä tuli olemme varustautuneempia. Valdolaisetkin selvisivät ahjostaan, kokivat paljon Jumalan ihmeitä, levittivät Raamattua kansankielellä ja jättivät jälkeensä ituja, joista puhkesi reformaatio, johon sitten itsekin liittyivät. Sille, joka ei tätä polkua vielä tunne on tarjolla myös kutsu antaa elämä Jeesukselle.
Lähde tälle huikealle matkalle mukaan. Yhtä visuaalisesti näyttäviä dokumentaareja ei tule kristillisestä televisiosta kovin usein tarjolle. Mikä tärkeintä, voit varustaa itseäsi kestämään vaikeitakin aikoja Jumalaan turvaten.
Tuottajista
Sarjan tuottajat, Erkki ja Tarja ovat tamperelaisen Toivon Portti -seurakunnan jäseniä. Erkki on sen johtajuustiimin jäsen ja toimii lähetysjärjestössä varainhankintapäällikkönä. Hepreankielen taitoinen Tarja toimii lääketieteen saralla. Saloilla on syvä rakkaus Välimeren alueeseen, mistä valdolaiset sarjakin kertoo. Erityinen suhde heillä on kuitenkin Israeliin ja messiaanisiin juutalaisiin.
Viinitarhurinmaja
Israel on tullut tutuksi jo loma-asunnonkin muodossa. Asunto sijaitsee Israelin kauneimpiin kuuluvassa kaupungissa, Zichron Yaakovissa Haifan ja Tel Avivin välillä. Kaupunki on Karmel-vuoren eteläkärjessä ja tunnetaan Israelin viinipääkaupunkina sekä 1880-luvulla tapahtuneen niin sanotun ensimmäisen alijan keskeisenä kaupunkina. Kaupungissa on myös tuon paluumuuttoaallon museo. Junalla pääsee suoraan kentältä n. 6 kilometrin päähän Binyaminaan. Loma-asunto on myös varattavissa airbnb:n kautta. Asuntoon kuuluu oikeus käyttää siihen kuuluvia sähköpyöriä. Sähköpyörällä meren rannalle pääsee n. 15 minuutissa. Lisätiedot: viinitarhurinmaja.net.
Samoilta toteuttajilta toinenkin sarja
Salot ovat tehneet TV7:lle myös toisen sarjan: Messiaaninen mediatyö Israelissa -sarja esitettiin vuonna 2018. Se on katsottavissa TV7:n arkistossa. Vaikka mediatyö Israelissa on mennyt paljon eteenpäin tuosta, sarja on edelleen ajankohtainen sisällöltään. Jaksojen lopussa on kauniissa Israel-maisemissa kuvattu pätkä uskomattoman ihanaa hengellistä musiikkia Sheli Myersin tahdissa.
Raamatunpaikkoja
“Sentähden ottakaa päällenne Jumalan koko sota-asu, voidaksenne pahana päivänä tehdä vastarintaa ja kaikki suoritettuanne pysyä pystyssä.” (Ef 6:13, FinPR)
“Tämän käskyn minä annan sinun toimitettavaksesi .. että .. taistelisit jalon taistelun, säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.” (1.Tim 1:18-19)
“Minä olen hyvän kilvoituksen kilvoitellut, juoksun päättänyt, uskon säilyttänyt. Tästedes on minulle talletettuna vanhurskauden seppele, jonka Herra, vanhurskas tuomari, on antava minulle sinä päivänä, eikä ainoastaan minulle, vaan myös kaikille, jotka hänen ilmestymistään rakastavat.” (2. Tim 4:7-8)
“Kun meillä siis on suuri ylimmäinen pappi, läpi taivasten kulkenut, Jeesus, Jumalan Poika, niin pitäkäämme kiinni tunnustuksesta. Sillä ei meillä ole sellainen ylimmäinen pappi, joka ei voi sääliä meidän heikkouksiamme, vaan joka on ollut kaikessa kiusattu samalla lailla kuin mekin, kuitenkin ilman syntiä. Käykäämme sentähden uskalluksella armon istuimen eteen, että saisimme laupeuden ja löytäisimme armon, avuksemme oikeaan aikaan.” (Hepr. 4:14-16)
Valdolaiset – suuri sankaritarina, tuotanto Troop of Elijah -production, Laudatum studio, 2020-2023.